Speciallärarprogrammet — För arbete med elever 0-12 år, svenska - 90 hp
Programkod: LUSPY-BARN LUSPY
Nivå: Avancerad nivå
Engelsk titel: Remedial Teacher Programme — Primary and Early Years, Swedish
Beslut: Ännu ej fastställd. Giltig från och med 2008-04-17.
Övergripande utbildningsmål
För speciallärarexamen ska studenten ha sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt och tillsammans med kolleger aktivt arbeta som speciallärare för barn, unga och vuxna i behov av särskilt stöd i språk-, skriv- och läsutveckling eller matematikutveckling samt visa kunskap och förmåga att utveckla lärmiljöer inom dessa områden. Under utbildningen utvecklar den studerande sin förmåga att reflektera över sin egen roll i samspel med andra ur perspektiven klass, genus, flerspråkighet och funktionshinder. Såväl högskoleförlagda som verksamhetsförlagda studier ses som arena för utforskning av en didaktisk process.
Examensmål
Kunskap och förståelse
För speciallärarexamen ska studenten
- ha kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen
- ha fördjupad kunskap om barns och elevers språk- och begreppsutveckling och stimulans av denna
- ha fördjupad kunskap om elevers lärande och språk-, skriv- och läsutveckling eller matematikutveckling samt god kunskap om bedömningsfrågor och betygssättning.
Färdighet och förmåga
För speciallärarexamen ska studenten
- ha förmåga att kritiskt och självständigt identifiera, analysera och medverka i förebyggande arbete och i arbetet med att undanröja hinder och svårigheter i olika lärmiljöer
- ha förmåga att tillsammans med kolleger utforma och genomföra åtgärdsprogram för enskilda elever i samverkan med berörda aktörer samt förmåga att stödja elever och utveckla verksamhetens lärmiljöer
- ha förmåga att vara en kvalificerad samtalspartner och rådgivare i frågor som rör språk-, skriv- och läsutveckling eller matematikutveckling
- ha förmåga att självständigt genomföra uppföljning och utvärdering samt leda utveckling av det pedagogiska arbetet med målet att kunna möta behoven hos alla barn och elever
- ha förmåga att kritiskt granska och tillämpa metoder för att bedöma elevers språk-, skriv- och läsutveckling eller matematikutveckling
- ha fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt genomföra pedagogiska utredningar och analysera svårigheter på individnivå i olika lärmiljöer
- ha fördjupad förmåga till ett individanpassat arbetssätt för elever i behov av särskilt stöd.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För speciallärarexamen ska studenten
- ha självkännedom och empatisk förmåga för individers olikhet
- ha förmåga att inom det specialpedagogiska området göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna
- ha förmåga att identifiera etiska aspekter på eget forsknings- och utvecklingsarbete
- ha insikt om betydelsen av lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper
- ha förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens.
Självständigt arbete (examensarbete)
För speciallärarexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.
Upplägg och innehåll
Speciallärarprogrammet är en påbyggnadsutbildning på avancerad nivå och omfattar 90 högskolepoäng (hp). Utbildningen bygger på tidigare lärarutbildning och yrkeserfarenhet från förskoleklass, skola eller vuxenutbildning.Studierna bedrivs på halvfart under tre år. För vart och ett av de tre studieåren utgör speciallärarprofessionen och kompetensen ett sammanhållande tema.
För att få tillträde till studier år 2 respektive år 3 ska samtliga tidigare kurser vara godkända.
Examinationsuppgifterna är kopplade till såväl den högskoleförlagda som den verksamhetsförlagda utbildningen. Utbildningen förutsätter ett aktivt deltagande och eget ansvarstagande från den studerande.
Programmet tar sin utgångspunkt i ett specialpedagogiskt perspektiv och förhållningssätt. Förmåga till kritisk reflektion och analys betonas under utbildningen.
Utbildningens innehåll kan översiktligt sammanfattas enligt följande:
Utbildningen ska, i mötet mellan erfarenhetsbaserad och teoribaserad kunskap, ge den studerande en fördjupad pedagogisk kompetens att möta den naturliga variationen av elevers olikheter i språk-, skriv- och läsutveckling eller matematikutveckling. Verksamhetsförlagda delar (VFU) motsvarande 15 hp med vald inriktning ingår enligt särskild anvisning med syfte att studera och utforma den dynamiska processen mellan teori och praktik.
De olika kursernas innehåll kan översiktligt sammanfattas enligt följande:
År 1: Specialpedagogiska perspektiv på lärande och utveckling i en skola för alla (30 hp)
Under första året studeras huvuddrag i specialpedagogikens historia kopplat till samhällsutveckling och syn på lärande. Specialpedagogiska begrepp analyseras och problematiseras för att fördjupa kunskap och förståelse inom specialpedagogikens vetenskapliga grund. Förutsättningar för individens utveckling, lärande och socialisation belyses där olika förklaringsmodeller granskas och problematiseras på organisations-, grupp- och individnivå. Vidare ingår att genomföra och utvärdera pedagogiska utredningar och åtgärdsprogram relaterade till respektive inriktning.
Följande moment ingår i år 1:
Yrkesroller och verksamhetsområden (15 hp)
Förutsättningar och hinder för lärande och utveckling (15 hp)
År 2: Fördjupade studier i barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling eller matematikutveckling.
Under andra året fördjupar den studerande sina kunskaper inom vald inriktning ur ett specialpedagogiskt perspektiv. Kommunikationens, samspelets och relationens betydelse för begreppsutveckling och lärande studeras. Speciallärarens roll som kvalificerad samtalspartner och rådgivare i frågor som rör språk-, skriv- och läsutveckling eller matematikutveckling belyses och utvecklas.
Följande moment ingår i år 2:
Fördjupning inom elevers språk-, skriv- och läsutveckling (30 hp),
eller
Fördjupning inom elevers matematikutveckling (30 hp)
År 3: Speciallärarens roll i forsknings- och utvecklingsprocesser
Under tredje året belyses och analyseras speciallärarens roll i arbetet med skolans lokala förändrings- och utvecklingsarbete med särskilt tonvikt på speciallärarens roll som utvecklare av lärmiljöer för att kunna möta den naturliga variationen av elevers olikheter.
Vidare behandlas och fördjupas vetenskapliga, forskningsmetodiska och etiska frågeställningar inom språk-, skriv- och läsutveckling eller matematikutveckling. Under tredje året genomförs ett vetenskapligt arbete, i form av ett examensarbete, inom vald inriktning.
Följande moment ingår i år 3:
Att vidare utveckla lärmiljöer (7,5 hp)
- som befrämjar en god språk- skriv- och läsutveckling
eller
- som befrämjar en god matematikutveckling.
Vetenskaplig metod, teori och forskningsetik (7,5 hp)
Självständigt arbete (Examensarbete) (15 hp)
Förkunskaps- och behörighetskrav
Examen
Speciallärarexamen (Graduate Diploma in Special Teacher Education).Speciallärarexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 90 högskolepoäng. Därtill ställs krav på annan avlagd lärarexamen med inriktning mot kunskapsområdet språk-, skriv- och läsutveckling eller matematikutveckling (kategori 1), annan avlagd lärarexamen med svenska eller matematik (kategori 2) eller annan avlagd lärarexamen kompletterad med motsvarande kunskaper (kategori 3).
Påbyggbarhet
Speciallärarexamen ger grundläggande behörighet för forskarutbildning.Revideringar
Programutvärdering
Utvärdering av såväl kursernas innehåll som egna insatser i förhållande till uppsatta mål sker regelbundet. Efter varje avslutad kurs sker dessutom en skriftlig utvärdering enligt högskolans kvalitetssäkringsprogram. En samlad utvärdering av utbildningen i sin helhet sker vid utbildningens slut.Övrigt
I examensbeviset anges för vilken verksamhet utbildningen är avsedd. Detta grundar sig dels på grundutbildning, dels behörigt verksamhetsområde.
Avrådan
Uppstår tveksamhet om en students möjligheter att fullfölja utbildningen med godkänt resultat eller om dennes lämplighet att arbeta självständigt som speciallärare för barn, unga och vuxna i behov av särskilt stöd i språk-, skriv- och läsutveckling eller matematikutveckling, ska en prövning ske om studenten bör avrådas från att fortsätta sina studier. Efter prövningen kallas den studerande till studievägledande samtal. I samtalet deltar från högskolan kursansvarig och programansvarig, i förekommande fall deltar även VFU-handledare. Om den studerande så önskar ska representant för studentkåren närvara. Samtalet, som eventuellt kan utmynna i en avrådan, sammanfattas skriftligt. Denna sammanställning överlämnas till den studerande och en kopia arkiveras. Avrådan undertecknas av programansvarig.
Förkunskapskrav
Behörig sökande är den som har grundläggande behörighet, lärarexamen samt minst tre års yrkeserfarenhet som pedagog inom för utbildningen relevanta ämnesområden efter avlagd examen, eller motsvarande.
Antagning av studerande görs inom någon av följande kategorier:
- Kategori 1 – avlagd lärarexamen med inriktning mot kunskapsområdet språk-, skriv- och läsutveckling om minst 22,5 hp eller matematikutveckling om minst 22,5 hp;
- Kategori 2 - avlagd lärarexamen med svenska om minst 45 hp eller matematik om minst 45 hp;
- Kategori 3 – annan avlagd lärarexamen kompletterad med kunskaper motsvarande dem för kategori 1 eller kategori 2.